. : M a r d r ö m : .

Inatt drömde jag en dröm jag ALDRIG vill drömma igen; Seven och jag är nere djupt, djupt i ett stort hav. Vi håller därmed på att drunkna. Jag försöker ge Seven luft genom "mun-mot-mun". Sen kommer jag på att det är bättre att hålla fast vid den metoden och andas in och ut i Sevens lilla mun så vi båda får klara oss på den lilla luft vi har kvar i våra lungor. Vi gör detta medans vi simmar upp mot ytan. Eller, jag simmar och håller Seven samtidigt.
Ser ytan. Simmar fortfarande uppåt. Kommer aldrig närmare. Når aldrig ytan. Troligen vaknar jag sen för jag minns inget mer efter det.

Kikade i mitt drömlexikon vad detta kunde betyda. Detta fick jag fram:

Drunkna, sjunka ner; Drunknig i en dröm kan upplevas som en mardröm eller ha positiv inverkan. Att sjunka ner (som vi dock ej gjorde i denna dröm) i vatten innebär symboliskt att sjunka ner i det undermedvetnas strömmar för att få insikt. Smärtsamma känslor kring att inte få luft kan vara tidiga minnen från födelseögonblicket som kan aktiveras och bearbetas i drömvärlden. Det kan handla om att känna sig kvävd eller kringskuren i verkliga livet, att det finns ångest och svåra känslor som är svåra att förstå och bemästra. Drömmar om att drunkna kan också vara tydliga varningssignaler om att det är fara å färde i ett specifikt sammanhang.

Räddning, undsättning; Att bli räddad eller att själv rädda någon är en beskrivning av att ha genomgått en nödvändig inre process för att lösa en psykologisk komplikation - man har med andra ord räddat sig själv. Det är högst troligt att händelser i det verkliga livet har stärkt processen. Att bli räddad med helikopter ute till havs eller i en svårtillgänglig terräng är en bild av den förmåga man har att hitta viktiga saker hos sig själv som varit >>försvunna<<. Räddning ur djupa vatten kan också vara en bild av födande, särskilt om drömmaren är en kvinna.

<3 Mammas <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0